Kuinka usein luet TSH:n?

Ghan

Hobitti
Niin elikkä miten usein te luette/olette lukeneet Sormusten Herran? Alkoi vaan kiinnostaa..
 
Tähän mennessä olen lukaissut sen noin 7 kertaa :o Ja olen ottanut tavoitteeksi että luen sen joka vuoksti 8)
 
minä en pahemmin laskeskele, mutta luulisin että kokonaisuudessaan Taru Sormusten Herrasta on tullut luettua kolme kertaa läpi. Sormuksen Ritarit olen lukenut useamminkin (viisi kertaa??) ja pätkiä lueskelen useinkin sieltä täältä, yleensä Kahdesta Tornista.
nyt olisi aikomuksena alkaa taas lukemaan TSH läpi, kunhan saan ensin muut kesken olevat kirjat päätökseen.
 
Mulla ei ole menny kauheen kovaa. Nyt on menossa vasta toinen kerta. Tavoitteena myös jos lukis joka vuos ainakin kerran.
 
Tämä nuori neiti lukee kirjan läpi kerran vuodessa, mutta koska itselläni ei (siis ainakaan vielä) ole TSH:ta, niin sen lukeminen pätkittäin ei oikein käy. Mutta luen sen monasti uudestaan ja aina löydän uusia lempikohtia ja runoja rakastan, ne osaankin jo ulkoa. :)
 
Harvemmin pidän laskua mistään lukemisesta, ellei kyseessä ole joku "pakkoteos", eli koulun takia luettava tietyssä ajassa. TSH:n olen lukenut viimeksi liian kauan aikaa sitten. Uskoisin, etten ole lukenut sitä kertaakaan Sormuksen ritarit-leffan ilmestymisen jälkeen. Olen nyt ruvennut kaipaamaan kyseistä tarinaa, joten ajattelin lukea sen uudelleen piakkoin. Olen kyllä lukenut sen jo aiemminkin usesasti uudelleen, että tämä ei ole ensimmäinen uusintakerta.

Kun 1. kerran luin TSH:n, minulla meni siihen lähes tasan neljä viikkoa, mikä onkin kirjaston yksi laina-aika. :) Muuten en ole laskeskellut, mutta jos yhteen putkeen vaan lukisi ja lukisi, niin kyllähän se loppujen lopuksi aika vikkelästi menisi. (Luin yhden Potterin noin kuudessa tunnissa, kun käsiini ensimmäistä kertaa sain.) Pitää kuitenkin muistaa syödä ja nukkua välissä. :)
 
Luen sen kerran vuodessa.
Yleensä kun aloitan sen, niin minulla jää se kesken puoleen väliin, kun on paljon luettavaa muutenkin ja parin kuukauden päästä jatkan ja luen sen loppuun. Jos en lukisi samaan aikaan monta kirjaa (edes yhtäkään), niin lukisin TSH:n parissa kolmessa päivässä. :)
 
No niin. En viitsi lukemisteni määrää kertoa sillä luulen että kukaan teistä ei uskoisi sitä ^^
Ensimmäisellä kerralla kirjan lukemiseen meni kuusi päivää, mutta tulloin olinkin vasta viidennellä. Seitsemännellä ja kahsdeksannella luokalla luin sen keskimäärin kolme kertaa viikossa Hobitin ja Silmarillionin ohella. Into laimentui hieman yhdeksännen luokan toisella puoliskolla, kun minulle ilmaantui tekemistäkin (oho!). No tuleehan se vielä nykyäänkin luettua pari kertaa kuukaudessa, ja lukemiseen menee aikaa keskimäärin noin päivä... :)
Muutenkin lukuvauhtini on niin uskomaton, että kun äidinkielessä piti tehdä referaatti, enkä ollut valinnut kirjaani vielä pohjatunneilakaan, niin opettaja lykkäsi käteeni "Kärpästen herra" -nimisen kirjan. Oli uskomattoman hyvä. Niin, kuitenkin opettaja joutui myöntämään kokeen jälkeen että olen aika kova lukemaan nopeasti ja tarkasti, sillä aineeni oli kuulemma yksi ryhmän parhaista ^__^
Menipäs offtopiciksi :lol:, no sehän tuntuu olevan tapana täällä, niin ei se luultavasti kauheasti haittaa ;)
 
TSH on luettu neljä tai viisi kertaa. Kaksi kertaa kokonaan suoraa pätkää ja toiset kerrat osissa niin, että välillä on lueskellut jotain muutakin. Muuten sitten on kymeniä ja kymmeniä kertoja tullut luettua muutamia pätkiä ja kappaleita tarkistaen asioita tai vain ihan huviksi. Ehkä tulevaisuudessa TSH:n tulee luettua aina kerran noin puolessatoista vuodessa. Vaikea sitä on sanoa, koska niin mielummin lueskelee myös Silmaa ja KTK:ta. :roll:
 
Luen Tarun yleensä kerran vuodessa, kesällä loman aikana kun voi valvoa yöt putkeen ja lukea sen lähestulkoon yhteen menoon - tai ainakin niin että ei tarvitse mennä töihin välillä. Olen lukenut sen viitisentoista kertaa tähän mennessä, en niin ole pitänyt lukua. Minulla menee sellaiset kolme päivää kun luen sen läpi, joskus enemmän, joskus vähemmän, riippuu ihan siitä miten paljon muistiinpanoja teen lukiessani ja montako lainausta kirjoitan muistiin.
 
Kuulun siihen syntiseen kastiin, joka on TSH:n lukenut vain kertaalleen. Siis läpi alusta loppuun. Kuninkaan paluun lienen lukenut lisäksi vielä erikseen kahdesti, Sormuksen ritarit kerran ja samoin Kahden tornin ensimmäisen puoliskon. Jonain kauniina päivänä on tarkoitus onnistua aloittamaan opus uudestaankin kun ei siitä enää näin vuosien jälkeen oikein mitään muista, vaan saapa nähdä milloin saan sen aikaiseksi.
 
Haltiamieli, no älä välitä. En minäkään ole sitä lukenut kuin kahdesti. Tällä hetkellä menossa kolmas kerta, tosin tällä kertaa englanniksi kun kaksi aiempaa kertaa oli suomeksi.

Hobitin olen tainnut lukea kolmesti jo ja Silma ja KTK pari kertaa.. :)
 
Ohhoh! :shock:
Haltiksen tunnustus löi mua kyllä ällikältä. Olisin luullut, että olet lukenut about viis kertaa tjsp.

Minäkin tunnustan, mutta tosin tää on aika pieni juttu: En ole koskaan lukenut Silmaa kannesta kanteen yhdellä lukukerralla. Yhteensä olen lukenut Silman ehkä viisi kertaa, mutta hyvin hajanaisesti ja osissa. Joskus tekee vaan mieli lukea ja luen vain jonkin osan. Kesällä muistan kun luin varsinainaisen Silman eli Quenta Silmarillionin ja sehän se onkin se varsinainen Silma, mutta tarkoitin siis koko kirja kannesta kanteen kaikkine osineen, otettuna mukaan Akallabethin ja Mahtisormukset. Sama juttu KTK:ssa. En ole sitäkään lukenut kannesta kanteen, mutta kaikki osat on siitäkin toki tullut moneen kertaan kahlattua läpi. :)
 
Enpä minäkään taida olla Sormusten herraa kokonaan lukenut kuin sen kaksi kertaa. Osissa ja hieman harppoen sitten monen monituista kertaa ja tuossa hyllyssä se muiden Tolkien opusten kanssa seisoo valmiina auttamaan kun ihmeteltävää tulee.
Muutaman kuukauden on tässä ollut suunnitelmissa taas lukea kokonaan läpi. Nyt olisi tarkoitus lukea englanniksi, heti kun on tarpeeksi aikaa ja innostusta. Jos jotain haluan todella lukea kunnolla niin sitten kanssa luen monta tuntia putkeen ja tällä hetkellä siihen ei ole oikein aikaa.

KTK:n ja Silmankin olen vain kerran läpi lukenut, mutta niistäkin osia usein. Ensimmäinen luku kerta molemmilla oli Kreikan matkalla. Sitä ennen ei vain lukeminen oikein maittanut, siellä sitten makoilin pari päivää rannalla (poltin itseni todella pahasti) ja luin molemmat läpi. Toista kertaa en kyllä tätä tee! Meni reissusta pari päivää ihan ohitse. :( Mutta kun kerran pääsin vauhtiin niin en malttanut lopettaa. :D
 
Itse olen lukenut, silman abaut 5 kertaa hobitin ja KTK noin 4 kertaa. Siihen miten pitkään on mennyt kun olen lukenut TSH:n en ole kiinnittänyt huomiota mutta oliskohan noin kuukausi ja vähän päälle ,ilman minkäänlaista kiirettä...
 
Minä olen lukenut TSH:n muistaakseni viisi kertaa, mikä on ihmeellisen paljon, kun otetaan huomioon todella hidas lukuvauhtini.
Olen siis lukenut sen noin kerran vuodessa, tosin nyt on jo vuosi kulunut viime kerrasta eikä vielä ole tehnyt mieli aloittaa taas lukemista. Kerran vuodessa lukeminen ei siis ole mitenkään suunniteltua, vaan yksinkertaisesti luen TSH:n aina kun siltä tuntuu. Joskus tulee vastaan sellainen elämäntilanne, että tuntuu vaan tarpeelliselta lukea taas kirja läpi. En kuitenkaan koskaan lue sitä sieltä täältä, vaan jos luen sen, luen sen aina alusta loppuun.
Olen lukenut myös Silmarillionin ja Hobitin kahteen kertaan ja muita Tolkienin kirjoja kertaalleen, mutta TSH on Tolkienin teoksista se, joka kestää loputtomat lukukerrat. Varmaan vielä vanhuksenakin jaksan sitä vielä lukea, ei sitä tiedä. Odottelen taas seuraavaa kertaa, jolloin tekee mieli taas tarttua Sormusten Herraan. Luultavasti se tapahtuu viimeistään kesällä, kun päivät ovat lämpimiä ja pääsee taas lukemaan riippukeinuun. :)
 
Ennen kuin tästä tulee ihan liikaa pelkkää luettelemista, niin ehdottaisin että jokainen kertoo myös koska on lukenut sen ensimmäisen kerran ja miksi tuli silloin aloitettua se kun ekan kerran luki. :)

Niin joo, mä luin ekan kerran vasta kun eka leffa ilmesty. Aloitin ennen ensi-iltaa ja sain kirjan päätökseen ensi-illan jälkeen jossain välissä. Innostus kirjan lukemiseen alkoi joskus 7-8 vanhana kun kaveri luki sen jo silloin, mutta enpä ole koskaan niin luku ihmisiä ollut, että olisin sitä silloin vielä lukenut.
 
Jeps, minäkin olen leffa-newbie. Kävin katsomassa FotRin ja heti kotiin päästyäni otin käsiini pikkusiskon TSH:n, jonka hän oli saanut joululahjaksi samana jouluna pari päivää sitten siis. Aloin lukemaan ja olin jäänyt toki heti koukkuun. Siitä se sitten alkoi, tietämys ja tuntemus on kasvanut ja oma Tolkien-kirjasto levinnyt. :p

Itse asiassa aloittelin kirjaa jo koulun kirjastossa 12-vuotiaana, mutta se oli silloin vielä vähän vaikeaselkoinen mulle ja jätin sen kesken (en varmasti muutenkaan olisi sitä loppuun asti vielä tuolloin lukenut). Toinen tutustumiseni Taruun ennen leffoja oli sarjakuvien kautta. Kesämökillä oli vanhat 70-luvulta peräisin olevat TSH-sarjikset, jotka perustuivat niihin piirroselokuviin. Ne olin lukaissut, mutta eiväthän ne paljoa tarjonneet silloin. :roll:
 
Ylös