Käärme

Konnun twitter

Tolkien-kirjallisuuden päivä 25.3., aiheena Tolkienin merenkulkijat.
Tapahtumia eri puolella Suomea, illalla myös keskustelua ircissä.

Liikkuva linna
 Käärmeen etusivu -> Elokuvateatteri Kirjoita vastaus
Edellinen keskustelu :: Seuraava keskustelu  
Kirjoittanut Viesti
Lentävä lumi 
Luminen lento

Viesti Liikkuva linna 19.09.2005 09:12

Hayao Miyazakin uusin elokuva Liikkuva linna eli Hauru no ugoku shiro on kyseessä. Elokuva ei ole vielä tullut ensi-iltaan, mutta pääsin sunnuntain (eli eilen) manga-päivillä järjestettyyn ennakkonäytökseen.

Yritän olla spoilaamatta elokuvaa. Siis voin vain sanoa, että vau! En uskalla mennä sanomaan, että Miyazaki olisi nyt ylittänyt itsensä, mutta paljoa ei puutu. Toisaalta vaikutuin niin syvästi Prinsessa Mononokesta, että sitä kokemusta on vaikea lyödä laudalta. Ehlä jonkun muun mielestä hän ylittikin itsensä...

Jos Miyazakin elokuvia miettii ja haluaa verrata tätä johonkin, niin ehkä tämä on enemmän Prinsessa Mononoken tyylistä kuin vaikka Totoroa. Mukana oli siis pelottaviakin kohtauksia. Ikäraja on seitsemän ja, jos olisin itse mennyt katsomaan tällaisen elokuvan seitsemän vuotiaana, niin olisin takuuvarmasti pelännyt ja nähnyt painajaisia. Juonesta en taida sanoa muuta kuin, että yllättävä ja laadukasta Miyazakia. (lisää sitten kun elokuva on saanut virallisen ensi-iltansa). Elokuva muuten perustuu Diana Wynne Jonesin fantasiaromaaniin, mikä ilmestyy lokakuussa(?) suomeksi.

Sellaisen mielenkiintoisen asian kuulin, kun joku mies puhui ennen elokuvan alkamista Studio Ghiblistä ja Liikkuvasta linnasta yleensä. Ghiblin klassikkoja kuten Mononokea ja Totoroa ollaan tuomassa Suomeen! Ainakin kyseiset elokuvat ilmestyvät DVD:nä, mutta minulle jäi sellainen käsitys, että ne nähtäisiin myös valkokankaalla. Siitä en tosin ole aivan varma. Kannatti tunkea itsensä ennakkonäytökseen ihan vain tuon tiedon takia. On taas jotain, mitä odottaa:)
___
Lainaa viestiä Sivun alkuun
Chobit 

Viesti 21.09.2005 08:39

Joo oli kyllä hyvä leffa. Kiva vaihteeksi katsoa hyvin animoitua animea. :> Jäin kyllä jotain toivomaan... :|=
___
Imithuel 

Viesti 21.09.2005 17:22

Olisin niin halunnut nähdä tuon sillon Mangapäivänä, mutta kun perk*le se oltiinkin myyty loppuun. En kyllä yhtään ihmettele, vaikka en olekaan sitä vielä nähnyt. Harmi, ettei se pyöri kuin suomidubeilla. Mutta sitten kun se tulee DVD:lle, niin ostan sen ja toivon todella, että siitä löytyy myös alkuperäsraita.
Miun kaveri on muistaakseni lukenut tuon Diana Wynne Jonesin kirjan englanniksi. En kyllä muista pitikö vai ei...

Niin ja Totorostakin on sen verran aikaa, että olisi mahtavaa nähdä se uudestaan.
___
Lentävä lumi 
Luminen lento

Viesti 22.09.2005 09:46

Lainaus:
Harmi, ettei se pyöri kuin suomidubeilla.

Hmm.. Minä kyllä näin ihan alkuperäisen version. Pitäisi tämän pyöriä ihan tekstityksilläkin. Toivottavasti olen oikeassa...
___
Imithuel 

Viesti 22.09.2005 15:45

Lentävä lumi, se oli ainoastaan silloin Mangapäivä originaalina. Mutta muuten suomenkielisenä. Näin ainakin lukee Finnkinon sivuilla.
___
Lentävä lumi 
Luminen lento

Viesti 22.09.2005 20:41

WTF?
Tyhmää... Onneksi pääsin silloin katsomaan.
___
Saor 

Viesti 22.09.2005 21:31

Hmm, mikähän tämä sitten on? :)

Leffasta taasen. Olin hieman pettynyt siihen. Olihan se visuaalisesti upea, mutta tarina oli hirveän imelä ja kerrontatavat mahtipontisia. Lisäksi Calcifer oli ärsyttävä, muistutti ihan jotain Disneyn koomista sidekickiä... Tosin ärtymystäni lisää se, että juuri ennen leffaa olin lukenut alkuperäisen teoksen. Erityisesti Howl itse oli hirveän erilainen, leffa-Howl ei ole ollenkaan niin itsekäs, turhamainen naistenmies kuin se alkuperäinen. :P Sehän oli varsin kohtelias ja miellyttävä kaiken aikaa. Pidin enemmän kirjan Howlista, jupinmutin. Tähän mennessä olen Miyazakin leffoista pitänyt muun muassa siksi, että niissä ei esiinny tylsiä nättipoika-hahmoja... Ja alkuteoksen naseva huumori oli vaihtunut tuollaiseksi... romantiikaksi. En nyt väitä, että elokuvan pitäisi olla kopio kirjasta, mutta ei tarinaa sentään latistaa tarvitse?

Kyllä minä silti siitä pidin enemmän kuin ylläoleva kappale antaa ymmärtää. :3 Se linna oli makee.
___
Imithuel 

Viesti 23.09.2005 13:35

Heh, kiitos Saor. Olin taas sokea ja tyhmä, tai no ainahan mie olen.
Voisinkin pian raahautua sitten katsomaan tuota Hymyilee
___
Tik 

Ylläpitäjä

Viesti Käsittämätön (minulle) yksityiskohta joka kaipaa valaisu 24.09.2005 23:50

Olihan se hyvä, vaikka Sen on vielä selvästi ykkössuosikkini. Tämä ansainnee juuri sen kolmossijan, joka sillä on Japanissa.

En nyt analysoi elokuvaa sen kummemmin, vaan esitän sen sisällöstä yhden kysymyksen, joka jäi askarruttamaan. Pistän verhon taakse, vaikka ei tämä nyt niin kauhian paljon sisällöstä paljasta.

Spoilaus: Kertokaapa miksi elokuvan lopulla Sofie en otti Calciferin kihvelillä ulos "linnasta" niin että hökötys suunnilleen sortui kasaan ja heti perään vei C:n takaisin sisään ja pyysi laittamaan pytingin taas liikkeelle. Jos tämän sateessa käynnin tarpeellisuus jotenkin perusteltiin tai selitettiin, minulta kyllä vilahti ohi.
___
Lachesis 
a kindly one

Viesti 26.09.2005 16:27

Minua jäi ihmetyttämään Michael-pojan henkilöllisyyden ohella tuo sama seikka. Studion Ghiblin sivuilta löytyi selitys, jonka mukaan Spoilaus: Sophien piti kytkeä linna irti pommitetusta kaupungista, ettei Haurun enää tarvitsisi vaarantaa itseään suojellakseen Sophieta ja muita pommeilta. Heti sen jälkeen tuli kuitenkin ajankohtaiseksi lähteä pelastamaan Haurua, joten Sophien piti jollain konstilla taas saada linna liikkeeseen, mikä onnistui vain uhraamalla letti Calciferille. Vähän sekavaksi jäi tuonkin jälkeen, muttei se minun kokemustani haitannut kuin vähän.

Juonellisesti Linna oli tosiaan aiempia näkemiäni Miyazakeja sekavampi, mutta ympäristöt ja hahmot (etupäässä se ihastuttava astmaattinen piski) korvasivat aika paljon. Hauru on kuulemma kuin suoraan shojo-mangasta reväisty, mutta minä kyllä ihastuin häneen luvattoman suuresti. Tarinan loppu oli.. no, oli mitä oli. Siirappinen ja kaikkea sitä, mutta toisaalta sellaiseksi aika tyylipuhdas hyvänmielen loppu.
___
Cynthie 

Viesti 01.06.2009 18:07

Rakastan tätä elokuvaa <3

Ah ja voih, en tiedä mitään parempaa anime-elokuvaa kuin Liikkuva linna. Aluksi olin hyvin ennakkoluuloinen sitä kohtaan, mutta sitten sain sen DVD:n joululahjaksi tädiltäni. Tietysti sitten katsoin, ja rakastuin heti. Se kaikki oli niin koskettavaa ja jotenkin... en edes tiedä, mikä siinä viehättää minua niin paljon. Ensimmäisillä katselukerroilla tuli jopa itkettyä kamalasti, mutta enää se ei itketä. Olen katsonut sen varmaan yli kymmenen kertaa!

Myös kyseisen kirjan olen lukenut, ja sekin on aivan loistava. Tosin hyvin erilainen kuin elokuva, jopa kummastuttavan erilainen. Mutta silti hyvä.
___
Frida 
Yölepakko

Viesti 01.07.2009 16:48

Liikkuva linna on ensimmäinen katsomani elokuva, joka on mielestäni parempi kuin kirja johon tämä leffa nojaa. Ei huono saavutus. (Vaikka leffahan tosin perustuu kirjaan oikeastaan kohtuullisen löyhästi..)
___
Näytä viestit:   
 Käärmeen etusivu -> Elokuvateatteri Kirjoita vastaus

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia
Sivu 1 / 1

Et voi aloittaa uusia keskusteluja tässä huoneessa
Et voi vastata keskusteluun tässä huoneessa
Et voi muokata viestejäsi tässä huoneessa
Et voi poistaa viestejäsi tässä huoneessa
Et voi äänestää tässä huoneessa
Kirjaudu
Käyttäjätunnus:    Salasana:      Pysyvä kirjautuminen    

Kontu on yhteisönsä ylläpitämä sivusto, josta vastaa Verkkoyhteisö Kontu ry. Kaikki tekstit ja kuvat kuuluvat omistajilleen ellei toisin mainita.
Kontuwikin ja Mathomin sisältö on pääosin GNU Free Documentation Licensen alaista.

Kontu is a community member of TheOneRing.net & collaborates with Tolkien Gateway.
Background image by John Howe. Design by Vesa Piittinen.