Käärme

Konnun twitter
The Miitti 2010 29.7.–1.8.2010, tilaa vielä muutamalle.
Tulossa FOTR live 2011
Haluaisitko hallitukseen?
Lukutuvassa Salamurhaajan oppipoika

Apple / Mac Näytä sivu: Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 Käärmeen etusivu -> Konenurkkaus Kirjoita vastaus
Edellinen keskustelu :: Seuraava keskustelu  
Kirjoittanut Viesti
Pagba 
Henkivaeltaja

Viesti 02.10.2008 08:57

Eikös iTunes pysty konvetoimisen tekemään? Voiko valita useamman biisin kerralla? Jos voi, niin sitten Herugrim saa antaa PC:lleen pari viikkoa aikaa homman tekemiseen.
___
Lainaa viestiä Sivun alkuun

Synkkä heruttaja
Konnavahti

Viesti 02.10.2008 18:34

Kyllä se ilmaisesti AAC:ksi (joo, ei mitään hajua miten nämä tiedostonimet tulisi kirjoittaa) osaa muuntaa, mutta haluaisin ne johonkin "normaalimpaan" muotoon, ilman että laatu kärsii.
___
Ereine 
Kirjastokeiju
Konnavahti

Viesti 02.10.2008 19:09

Vanhemmissa iTuneseissa valitaan asetuksista se mihin tiedostomuotoon halutaan muuttaa, oletuksena on se AAC mutta sieltä voi valita minkä haluaa. Siis koko ohjelman asetuksista. Ilmeisesti he itsekin tajusivat että se on vähän hankalaa ja minulla olevassa versiossa näyttää olevan Lisäasetukset-valikossa erilaisia tiedostomuuntoja valittavana.
___

Synkkä heruttaja
Konnavahti

Viesti 04.10.2008 14:32

Hmm, minulla Lisäasetukset-valikosta löytyy vain vaihtoehto "Luo versio AAC".

Uusin versio iTunesista PC:lle siis käytössä.

iTuneksen kanssa olen huomannut selvästi, että se toimii vallan mainiosti niin kauan kun mitään ei mene näpelöimään, mutta jos haluaa muuttaa jotain kuten asetusta tai näkymää, menee yleensä koko systeemi sekaisin.
___
Fica 
Kiltti kallo
Konnavahti

Viesti 04.10.2008 15:10

Tuoota... En millään suostu uskomaan että uuden iTunesin pitäisi näyttää sellaiselta kuin se minun ruudullani näyttää.

En ole koettanut asentaa sitä vielä uudestaan, kun ajattelin ensin kysyä että mistä ihmeestä tuollainen johtuu? Pitäisikö jotain toimenpiteitä tehdä ennen uudelleen asennusta?
___

Synkkä heruttaja
Konnavahti

Viesti 04.10.2008 15:31

Aika oudon näköinen juttu.. Ensimmäisenä tulisi mieleen että näytönohjaimessa ei tehot riitä, mutta ei iTunes nyt niin kohtuuttomia voi vaatia?
___

Viimeksi muokannut H 11.10.2008 01:42, muokattu 2 kertaa
Fica 
Kiltti kallo
Konnavahti

Viesti 04.10.2008 17:28

Mie aina unohdan kertoa millainen kone on käytössä (häh, tottakai kaikkien pitäisi se tietää!). Eli Acerin läppäri, ostettu melko tasan kaksi vuotta sitten. Sarja näyttääpi olevan Aspire 3620.

Jos iTunes vaatii jotain hifinäytönohjaimia, niin loppui kyllä käyttö tähän... ;P
___
Ereine 
Kirjastokeiju
Konnavahti

Viesti 05.10.2008 18:59

Herugrim kirjoitti:
Hmm, minulla Lisäasetukset-valikosta löytyy vain vaihtoehto "Luo versio AAC".

Katsopa asetuksista, siis koko iTunesin asetuksista kohtaa "Asetettaessa CD-levy" ja sen perässä on nappula jossa lukee tuontiasetukset. Sieltä voi valita haluamansa muodon. Kun valitsin sieltä AAC:n niin Lisäasetusten MP3-muutos muuttui AAC-muutokseksi. On kyllä harvinaisen hämärä systeemi, mutta ehkä he haluavat estää ihmisiä tekemästä MP3:ia?
___
Juspe 
Amurin tiikeri

Viesti 06.10.2008 10:22

Ei iTunes mitään näytönohjaimelta erikseen vaadi. Näyttää joltain ohjelmistovirheeltä. Ei muuta kuin uusiksi asentamaan niin luulisi auttavan.
___
Fica 
Kiltti kallo
Konnavahti

Viesti 06.10.2008 23:44

Njää, ei toiminut. Asensin ensin "korjaustoimintona", sitten poistin koko ohjelman ja asensin alusta (ja latasin siis uuden asennustiedoston), näyttää edelleen samalta. Kivaa. Pitänee jatkaa selvittelyä huomenna, väsy iskee. (Eikä yhtään auta asiaa, että en tajua paljoakaan tuollaisista ongelmista.)

Muoksista 7/10/08: Uskalsin mennä selailemaan Applen foorumia ja jollain muullakin oli onneksi sama ongelma. Ratkaisu: Vaihda näytön asetuksista värien määräksi 32-bittinen. Urgh... Ei tullut mieleenikään, kun en ole tietääkseni ennenkään niitä asetuksia näpelöinyt (eli luultavasti olen, en vain muista miksi tai milloin).
___

Synkkä heruttaja
Konnavahti

Viesti 10.10.2008 21:44

Jaa, eipä tullut mieleenkään että Ficalla ei olisi värien määrä 32-bittinen.. Hyvä että ratkesi.

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=35242
OMG OMG OMG. Nyt ei voi kun toivoa hartaasti että tuo pitäisi paikkansa, siinä Mac joka olisi minullekin mahdollista hankkia.. Huh.

Edit: Mä katselen tuota iTunesiani tässä kun saan kondikseen nämä muut jutut.
___
Juspe 
Amurin tiikeri

Viesti 11.10.2008 17:43

No jos tuollainen tulee niin sitähän voisi melkein harkita ostaa tuollaisen samalla kun ostaa uuden iMacin..

Itse kun odottelen vain, että Apple julkistaisi Blu-ray -asemat koneisiinsa. Sitten kun ne tulee niin pistetään heti markkinoiden kovin 24" iMac tilaukseen. Hymyilee
___
IgnisFortuna 

Viesti 12.10.2008 15:21

Herugrim kirjoitti:

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=35242
OMG OMG OMG. Nyt ei voi kun toivoa hartaasti että tuo pitäisi paikkansa, siinä Mac joka olisi minullekin mahdollista hankkia.. Huh.

Oi! Halpa mäkki, onko tämä unta? Heti ensimmäinen asia, mitä tulee mieleen kun puhutaan Maceista: "se on kallis, se on hyvä ja mä haluan sellaisen pian..."
Anyway, pitänee tutustua noihin uutuuksiin. Ties vaikka voisivat yllättää positiivisesti.

Koulussa työskennellään Mac-ympäristössä, käytössä on Mac OS X:t. Alkuun en yhtään tykännyt niistä, mutta nyt en vain voi olla pitämättä: kuvankäsittelyssä ne ovat ylivoimaiset, sillä painokuvat ainakin näkyvät näytöltä lähes tulkoon juuri sellaisina kuin ne tulevat painettuina olemaan. Ihan tuon kuvankäsittelyplussan takia haluaisin kotiinkin oman Macin, ja jos joskus päätän sellaisen hankkia, niin hankin kyllä parhaimman mahdollisen mitä löytyy. Tällä hetkellä olen kuolannut juuri tuota iMac 24'':sta. Bongasin sen ensi kerran Stockmannin alakerrasta Helsingissä, ja se oli rakkautta ensi silmäyksellä.

Mutta se on kyllä selvä, etten Suomesta Macia osta. Ainakin tällä hetkellä Jenkeistä saa halvemmalla jo dollarin kurssinkin tähden, mutta noin muutenkin nuo laitteet on paljon halvempia rapakon toisella puolella. Toivottavasti myös tulevaisuudessa, sitten kun on varallisuustilannekin vähän parempi...
___
Eriol 
Melkein emulsio

Viesti 14.10.2008 23:02

Julkistustilaisuus tuli ja meni, 899 dollarin macbookin sijaan löytyi 899 dollarin näyttö.

Itse keskityin Macbookiin, sillä itseltä löytyy edellinen versio viime helmikuulta. Kieltämättä uudessa Macbookissa on paljon hyvää, mutta loppujen lopuksi ei juurikaan harmita että ostin macbookin edellisen version aikaan.

Uutena tuli alumiinikuoret, mikä on ehkä merkittävin uudistus. Ulkoasu näyttää nyt kalliimmalta ja tyylikkäämmältä. Sisäpuolen hopea/musta väriyhdistelmä ei vaan oikein säväytä minua, tykkään enemmän yksivärisestä.

Toinen isompi uudistus on nvidian 9400m näytönohjain, jonka pitäisi olla about 5x parempi kuin entinen integroitu X3100. Hyvä parannus entiseen, mutta pelaamiseen käytän pöytäkonetta joten loppujen lopuksi tehokkaampi näyttis ei paljoa kiinnosta.

Uusien kuorien ja näyttiksen lisäksi tuli kaikenlaista pientä uudistusta, kuten uusi touchpad jossa muutama gesture lisää ja nappi sisäänrakennettuna. Ihan jees, mutta minulle kelpaa entinenkin.

Lisäksi päivittyivät prossu, muisti ja kiintolevy. prosessorin nimellisteho oikeastaan tipahti 2.1Ghz:stä 2.0Ghz, tosin uudempi malli. Muistia saatiin vihdoin 2 gigatavua, mikä on kyllä tarpeen Leopardin kanssa. Kiintolevy päivittyi 120:stä 160 gigaan, mikä on silti säälittävän vähän. Lisäbonuksena apple päätti hävittää Macbookista firewire-liittymän.

Koko pysyi osapuilleen samana, paksuudesta katosi pari milliä ja paino putosi 320 grammaa. Hinta sen sijaan hyppäsi 1199 euroon. Tämä olikin se tekijä minkä takia olen tyytyväinen ostettuani edellisen mallin. 1200 euroa on yksinkertaisesti liikaa. En ostaisi tätä mallia jos olisin tällä hetkellä uutta läppäriä ostamassa.
___
Siivekäs 
Siipiveikko

Viesti 30.10.2008 00:24

Olen säädellyt aika paljon tätä Leopardia, koska käyttöjärjestelmä ei ole koskaan liian sopiva minulle. En ole vielä mitään vahinkoa saanut aikaiseksi, ja tietenkin backupit pelastaa.

Finderin korvaaminen ohjelmalla Path Finder on aika ihkua, sillä tää on aika tiukasti tähän kiinni pultattu. Ohjelma taipuu kuitenkin paremmin käyttööni ja näin, joten yritän saada Finderin kokonaan korvattua - paskempi juttu jos ohjelma päättää jossain vaiheessa delata, pääte pelastaa, jos pelastaa. (:

Uskoisin että tänään lähtee Finder lätkimään.
___
Juspe 
Amurin tiikeri

Viesti iPhone 05.11.2008 18:09

Voisipa tässä vaikka hieman kertoa kokemuksia kun hankin puolentoista vuoden haukkumisen jälkeen kuitenkin itselleni iPhonen.

Ensi tuntuma laitteeseen oli hyvä. Puhelin tuntui mukavalta kädessä ja kosketusnäyttö toimi oikeasti niin kuin mainostetaan. Ensimmäisiä tekstiviestejä kirjoitellessa tuli kyllä hieman ärräpäätä suusta kun näillä nakkisormilla ei aina osunut niihin kirjaimiin mihin halusi. Sekin on kuitenkin tottumuskysymys, nykyään osun jo lähes 99% tarkkuudella. Heh heh

Laitteessa oli ostaessa 2.0 firmware, mutta päivitin lähes samantien sen 2.1 firmikseen. Tämän jälkeen puhelin alkoi kaatumaan aina takaisin "työpöydälle" kun yritti avata kelloa tai muuttaa kellon asetuksia. Ei kun restore ja sen jälkeen laite lähtikin taas toimimaan hyvin. 2.1 firmis paransi ainakin itselläni kuuluvuutta, kuten Apple mainosti. Aikaisemmin töissä näytti 3G verkolle noin kahta tai kolmee palkkia, nyt harvoin laskee pois sieltä viidestä.

Mitä enemmän laitetta olen käyttänyt, sitä enemmän tähän tykästyn. Kuitenkin on muistettava, että laite on ensi sijaisesti internetlaite, ei puhelin. Pöh!
Ei sillä, ei ole puhelimen ominaisuuksien kanssa mitään ongelmia ollut ja toimii kuten pitääkin, mutta se mikä tästä laitteesta tekee erityisen, on nämä ohjelmat. Olen nyt lataillut toistakymmentä eri ohjelmaa tälle iTunes Storesta ja yhden jopa ostanutkin. Kiinteällä dataliittymällä surffaan jatkuvasti bussissa ja missä milloinkin. Näillä lisäohjelmilla puhelimesta saa niin helposti räätälöityä juuri sellaisen laitteen kuin itse haluaa. Esimerkkinä itselläni tulee nykyisin puhelimeeni joka aamu kaikki NHL-tulokset erilliseen ohjelmaan, tekstitv löytyy kuten myös Google Earth ja messenger. Konetta käyttäessä en ole ikinä välittänyt RSS feedeistä, mutta nyt erillisellä ohjelmalla olen niitäkin lataillut tähän luuriin ja pysyn hienosti mukana uutisista missä tahansa olenkin.

Yhteenveto:

Laitetta ei kannata ostaa ilman kiinteää dataliittymää. Laitteen erikoisuus on nimenomaan se, että voit hakea netistä mitä tahansa milloin tahansa eikä tarvitse miettiä mitä se maksaa. Sen kuin vain käyttää. Mikäli haluaa käyttää GPS:ää, niin kannattaa varautua laturin mukaan ottamisella. Kerran olen kokeillut sitä ja pakko myöntää, että Helsinkiin oltaisiin eksytty ilman iPhonea. Akkua se kuitenkin söi aika paljon kun leikimme sillä koko matkan Tampereelta Helsinkiin. Hymyilee

+ Toimiva käyttöliittymä
+ Ladattavat lisäohjelmat, ilmaiset ja maksulliset
+ iPod, GPS, puhelin ja nettipääte, kaikki samassa paketissa, ikinä ei tiedä mitä tarvitsee missäkin
+ Päivityksien tiheys
+ Täydellinen yhteensopivuus Macin kanssa synkronoitaessa, Osoitekirja, iPhoto, iTunes, iCal ja Mail

- Akun kesto ei ole paras mahdollinen jos leikkii paljon eri ominaisuuksilla
- Akkua ei voi vaihtaa itse
- Vaatii totuttelua sormilta jotta osuu oikeisiin paikkoihin
- Handsfree/stereokuulokkeet hankittava erillisenä lisälaitteena

Jotain saattoi unohtua, mutta sittenpä unohtui. Ompahan tässä kuitenkin teille jotain luettavaa, ottaen huomioon kuitenkin että itse olen haukkunut kyseistä laitetta huonoksi siitä lähtien kun se jenkkilässä julkaistiin. Iloinen
___
Nerwende 
Konnun ylläpitäjä

Viesti 05.11.2008 19:34

Ihan kiintoisaa lukea Juspen kokemuksia. Hymyilee Vielä kyselisin, että mieltä mieltä olet paljon parjatusta kamerasta?

Kai tuosta piakkoin julkaistaan paranneltua versiota. Siltikin koitan kituuttaa vanhalla nokialaisellani siihen asti että operaattorivaihtoehtoina on muitakin kuin Sonera. (Jos Suomi voi voittaa Euroviisut ja Amerikka äänestää itselleen mustan presidentin niin kyllä tämäkin voi vielä tapahtua. Heh heh)
___
Siivekäs 
Siipiveikko

Viesti 05.11.2008 20:34

Nerwen, aika helposti saa tuon operaattorilukituksen pois Hymyilee
___
Juspe 
Amurin tiikeri

Viesti 06.11.2008 09:04

Nerlome, operaattorilukituksen poistaminen ei kuitenkaan ole aina kovin järkevää. Ainakin itse haluan päivittää maksamani tuotteen aina uusimpiin versioihin jne. Toiset toki jaksaa kikkailla, mutta itse mieluiten käytän rehdisti.

Nerwen, no eipä tämä kamera nyt kummoinen ole, se on totta. Samanlainen suttu kuin jossain vanhassa nokialaisessani. Eikä tuossa ole mitään salamaa niin pimeässä on ihan turha kuvata. Onneksi itselläni ei ole käyttöä kameralle tai videon kuvaamiselle puhelimella. Mutta ne toki voisi lisätä tuohon edellisen viestini miinus osioon jos sellaisia ominaisuuksia kaipailee.

Sonerasta sen verran vielä, että operaattorina ihan pätevä ja olen saanut erittäin hyvää asiakaspalvelua heiltä, mutta kiskonta on toisissa asioissa aivan järjetöntä. Itsellenikin tuli meinaan yllätyksenä se, että OMAAN vastaajaan soittaminen maksaa Soneralla 0,17 euroa/minuutti. Meinasin lentää takapuolelleni kun huomasin asian, voitte varmasti arvata että onko minulla enää nykyään vastaajaa käytössä. Iloinen
Varsinkin kun ottaa huomioon, että kaikilla muilla operaattoreilla omaan vastaajaan soittaminen on tietääkseni ilmaista.
Muutoin hinnat ihan ok, kiinteä datakuukausi paketti ilman rajoja 14,90 e/kk (max nopeus 512/512). Puhelut sentin verran kalliimpia minuutilta kuin esim vanhassa Saunalahden liittymässäni... ainoa mikä tuon vastaajan ohella on kallista on soittamisen aloittaminen, siitähän Sonera kiskoo myös jonkun vajaa 6 snt/soitettu puhelu.

Itse kuitenkin totesin, että se nyt on ihan sama jos puhelinlasku on pari euroa kuukaudessa isompi, eipä oma talouteni siihen kaadu ja kukapa noita rahoja saa mukaansa kuoltuaan. Eli rehellisyyden nimissä, onhan Sonera varmaan Suomen kallein operaattori, mutta kyllä niiden pakettiratkaisuista saa sorvattua omanlaistaan pakettia.
___
Nerwende 
Konnun ylläpitäjä

Viesti 06.11.2008 20:55

Niin, lukituksen saa kyllä pois - mutta sitä Soneran kanssa tehtyä sopimusta ei käsittääkseni silti voi irtisanoa ennen määräajan päättymistä, eikö niin? Eli kuukausiperusmaksuahan joutuisi silti maksamaan sen pakollisen ajan (kaksi vuottako se nyt oli?) Sen lisäksi ettei minulla todellakaan ole varaa maksaa kahta suht hintavaa operaattoripakettia yhteen puhelimeen, en varsinkaan halua maksaa Soneralle penniäkään yhtään mistään.

Tuossa googlailemalla havaitsin että MMS-puute on jo korvattu jollain Applicationilla. Aiheuttaneeko tuo sitten mahdollisesti jotain ongelmia, kun sitäkin mainostettiin hackina?
___
Juspe 
Amurin tiikeri

Viesti 07.11.2008 13:32

Juu, eli tokihan lukituksen pystyy purkamaan, mutta sitten ei voi asentaa uusimpia päivityksiä ja Soneran liittymä on pidettävä voimassa kuitenkin sen 2 vuotta.

Eli itse näen kyllä enemmän vaivaa siinä purkamisessa ja säätämisessä. MMS-viesti ohjelmasta itselläni ei ole mitään tietoa.
___
Siivekäs 
Siipiveikko

Viesti 07.11.2008 15:28

Kyllähän noita puhelimia myynnissä on netissä, ihan luotettavissa paikoissa (ja voin sanoa että luotettavia myyjiä). Ulkomailta tuntuu nykyään aina kouraan tarttuvan, lukitukset pois ja homma pelaa, ei se nyt niin hirveetä kikkailua ole - tosin minä olen minä.
___
Juspe 
Amurin tiikeri

Viesti 08.11.2008 20:57

Niin siis tokihan niitä saa, uusin paikka taisi olla Tallinna mistä sai lukitsemattomia puhelimia, mutta olethan Nerlome tietoinen siitä, että jos sinulla on lukitsematon puhelin ja puhelimeen tulee esim firmwarepäivitys niin jos ajat päivityksen luuriin, luuri lakkaa toimimasta.

Tätä olen tarkoittanut sillä kikkailulla. Ja voin kokemuksieni perusteella sanoa, että yksikään firmwarepäivitys mitä Apple tulee tarjoamaan, ei ole todellakaan turhaan tarjolla. Puhelimen ominaisuuksistakin saisi paljon enemmän irti pienillä viilauksilla, ja todennäköisesti näin tulee vielä jossain välissä olemaankin.
___
Vindriel 
ritari

Viesti 16.12.2008 23:59

Viime maanantaina vuoden mittaiset uhkailut toteutuivat ja käynnistin macin ensimmäisen kerran elämässäni! Ajattelin kirjoittaa vähän ensitunnelmista uuden koneen kanssa saikatessa. Tämä on muuten ensimmäinen läppärini ylipäänsä Hymyilee

Apple storesta tilattu MacBook Pro saapui n. viikossa jouluhuumasta huolimatta. Hinta mietitytti eniten heti uuden käyttöjärjestelmän jälkeen, mutta opiskelija-alennus helpotti ostopäätöksen tekemistä tuntuvasti.

En ole saanut mac-opetusta missään koulussa, joten siirryin ihan kylmiltään macin käyttäjäksi. Siksipä mac-maailma tuntuu aluksi todella oudolta. En oikein ole varma onko jokin ohjelma päällä vai ei. Asensin onnistuneesti(?) kaksi ohjelmaa ja kone ei kysynyt ollenkaan minne ne asennetaan. Se vain teki sen itsestään. Hyvin hämmentävää. Netistä löytyi opas windowsista macciin siirtyjille, mutta valitettavasti sen lukeminen on vielä alkutekijöissään, heh. Ohjauslevy vaikuttaa aika kätevältä kunhan sen oppii. Oma huiskimiseni on vielä lähinnä säälittävää.

Kone on kyllä nätti kuin mikä *rakastunut*. En valita edes mustasta näppäimistöstä. Hyvin valaistut mustat napit erottuvat selkeästi vaalealta alustalta ja tällä on miellyttävä kirjoittaa. Tunnustan, että tyylikäs ulkonäkö oli kyllä yksi ostopäätökseen vaikuttaneista tekijöistä.

Ehkä suurin närkästyksen aihe on näytön kirkkauden alituinen muuttuminen. Takanani oleva valaisin ja mac-hurmiossa heilumiseni aiheuttavat varmaan sen automaattisen kirkkauden säätymisen. Ominaisuuden saa luultavasti jostain pois päältä, mutta ensin täytyy löytää se asetusten säätöpaikka.

Ajattelin asentaa windowsin, kun kuulemma pelejä ei oikein tehdä mac-yhteensopiviksi. Ostin läppärin lähinnä koulutöiden tekoa varten ja siihen tarvittavat ohjelmat on suorastaan luotu macille. Windows tulee siis vain pelien vuoksi ja Oblivion pyörähtää välittömästi käyntiin sen asennuksen jälkeen Iloinen
Safari ei ole vakuuttanut erikoisemmin, joten koneeseen tulee myös vanha tuttu Firefox.

Tässäpä siis näitä ensimmäisiä sekavia tuntemuksia. Vielä en ole ainakaan katunut päätöstäni Hymyilee
Mieltäni askarruttaa parhaillaan se, että onko näissä maceissä yleensä valmiiksi asennettuna jotain tekstinkäsittelyohjelmaa?
___
Nerwende 
Konnun ylläpitäjä

Viesti 18.12.2008 00:18

Vindriel, tervetuloa valoisalle puolelle! Hymyilee *tarjoaa suklaakeksejä*

Maccisi on reippaasti tuoreempi kuin mikään minkä kanssa olen ollut enemmän tekemisissä, mutta villi arvaus näytön kirkkauden säätämisen avuksi on omenavalikosta löytyvä system preferences. Hymyilee

Safari voi tuntua alkuun kovin "riisutulta", mutta siinä on pari varsin tukevaa hyödyllistä ominaisuutta, kuten varsin simppeli RSS-tuki ja SnapBack joka helpottaa hakutulosviidakossa palautumista. Älä siis unohda sitä vielä ihan kokonaan vaikka Tuliketulle pesän teetkin.

Valmiina löydät koneeltasi (Applications-kansiosta) TextEditin, joka vaikuttaa ensin ihan tavalliselta raakatekstieditorilta, mutta jolla voi kuitenkin tallentaa rtf:nä ja se myös jossain määrin pystyy lukemaan .docceja ja html:ää (tosin muotoilut ovat joskus hieman vinossa)) - niitä kai pystyisi myös tallettamaan mutta en ole koskaan koittanut.
___

Viimeksi muokannut Nerwende 18.12.2008 01:08, muokattu 1:n kerran
GoldenDragon 
Kultsi

Viesti 18.12.2008 00:27

Se ominaisuus, mistä Vindriel puhui ei tietääkseni ole säädettävissä mistään, jos hän siis puhui näytön kirkkauden automaattisesta säädöstä ympäristön valomäärän mukaan. Itseänikin tämä aluksi häiritsi, mutta olen huomannut pidemän käytön opettavan olemaan peittämättä kumpiakin valoherkkiä antureita niin ettei kirkkaus ei säädy turhaan. Olen itse sitä mieltä, että se on varsin mainio ominaisuus – jos siis ajattelee virran (ja etenkin silmien) säästöä hämärämmissä ympäristöissä.
___
Juspe 
Amurin tiikeri

Viesti 18.12.2008 09:21

Nerwenin puhumista paikoista ja kansioista sen verran, että suomeksi ne ovat tosiaan Järjestelmäasetukset ja Ohjelmat -kansio.

Sitten pieni opastus tuoreelle Macistille ohjelmien asennuksesta.

Mikäli lataat Macciin jonkun ohjelman netistä, on se .dmg päätteinen. Se tarkoittaa karkeasti verrattuna sitä, että uusi ohjelmasi on laatikossa ja se pitää purkaa ennen asennusta. Kun tuplaklikkaat ohjelma.dmg tiedostoa, se aukaisee työpöydällesi toisen kuvakkeen joka näyttää ulkoiselta kiintolevyltä.

Tämän jälkeen onkin pari eri vaihtoehtoa, mikäli ohjelma sattuu olemaan esimerkiksi Firefox, riittää, että siirrät sen Firefoxin vain sen kansion päälle missä lukee se Application/Ohjelmat ja näin kone kopioi ohjelman Ohjelmat -kansioon. Mikäli kuitenkin kyseessä on jokin ns. isompi ohjelma, tulee sitä tässä vaiheessa tuplaklikata jotta ohjelman asennus käynnistyy.

Monesti jokaisessa suoraan kopioitavassa ohjelmassa on aina siellä "laatikossa" eli dmg:ssä pikakuvake sinne Ohjelmat -kansioon, mutta mikäli sitä ei siellä ole, voit kokeilla ensin tuplaklikata ohjelmaa ja jos se käynnistyykin normaalisti eikä ala asentamaan, sulje ohjelma ja siirrä se sen jälkeen Ohjelmat -kansioon. Hymyilee

Ohjelmia voi käyttää ja niihin voi tehdä pikakuvakkeet myös noiden .dmg tiedostojen sisälle, mutta tämä hidastaa konetta huomattavasti, joten kaikki .dmg tiedostojen sisällä olevat ohjelmat tulisi aina siirtää Ohjelmat -kansioon ja sen jälkeen joko arkistoida tai poistaa .dmg tiedosto.

Mutta siinäpä se kokolailla onkin.. kyselepä Vindriel lisää jos tulee kysymyksiä.
___
GoldenDragon 
Kultsi

Viesti 18.12.2008 10:32

Juspen viestiin lisäten vielä sen verran, että ohjelmia ladatatessa suosittelen käyttämään Firefoxin latausikkunan "avaa"-toimintoa, niin ei tarvitse erikseen availla sitä ladattavan ohjelman pakettia. Eri asia tietenkin jos käytät Safaria, joka lataa ja avaa suurimman osan paketeista automaattisesti.
Ja vielä noista suurempien ohjelmien asennuksista. Suosittelen laittamaan Finderin asetuksista päälle "Näytä kaikki tiedostotarkenteet"-toiminto, niin tiedostojen erottelu on helpompaa. Ne monimutkaisemmat ohjelmat käyttävät asennusohjelmissaan yleensä päätteitä .pkg tai .mpkg, kun taas normaali ohjelma on päätteeltään .app. Voit vaihtaa kyseisen asetuksen päälle näin:
Valitse osoittamalla Dockista Finder (kaikkein vasemmanpuoleisin ikoni) -> Osoite yläreunan valikkopalkista "Finder"-valikko -> Osoita "Asetukset..." (tai paina Komento [cmd] + ,) -> Osoita Lisävalinnat -> Osoita valintalaatikkoa, jossa lukee "Näytä kaikki tiedostotarkenteet".
Nyt sitten onnistuu ohjelmien erottelu helpommin. Hymyilee

Huom: Avattu .dmg ei aina ilmesty ruudulle eteen, vaan se avautuu aktiivisen ikkunan taakse!
___
Nerwende 
Konnun ylläpitäjä

Viesti 18.12.2008 16:09

Vindriel ei tätä varsinaisesti kysynyt, mutta voisimme varmaan vähän keskustella siitä mitä ilmaisohjelmia olemme maceillemme ladanneet - voi löytyä muillekin hyviä vinkkejä? Hymyilee

IM-tunnusten hallintaan (mese, AIM, ICQ jne jne) kannattaa ehdottomasti hommata <a href="http://www.adiumx.com/">Adium</a>. Helppokäyttöinen, hauska, hyvin ylläpidetty ja loputtomiin muunneltavissa.
Parhaasta ircci-softasta on aina erimielisyyttä, itse olen lite-irccaajana ollut tyytyväinen <a href="http://colloquy.info/">Colloquy</a>n keveyteen.
Jos omistat iPodin, on todennäköistä että <a href="http://www.ipodrip.com/">iPodRip</a> pelastaa päiväsi vielä joskus.
Kun koneen sielunelämä alkaa kiinnostamaan hieman enemmän, kannattaa tutustua <a href="http://www.macupdate.com/info.php/id/11582">OnyXin</a> ominaisuuksiin - sillä saa helposti tehtyä tiettyjä korjaus/siivoustoimenpiteitä jotka saattavat auttaa ongelmatilanteissa - ilman että täytyy tuntea oloaan nörtiksi. Heh heh
<a href="http://my.smithmicro.com/mac/stuffit/expander.html">Stuffit Expander</a> pakkaa ja purkaa suunnilleen kaiken tarvittavan.
<a href="http://www.videolan.org/vlc/download-macosx.html">VLC</a> pyörittää kaiken mihin QuickTime kompastuu (etkä tarvitse microsoftin vastinetta).
Jos käytät last.fm:ää on <a href="http://www.last.fm/group/iScrobbler">iScrobbler</a> ehdottomasti paras valinta.

Pelejä ei koneellani pahemmin ole, mutta se täytyy todeta, että <a href="http://simonhaertel.de/">Quinn</a> on aika tyylikäs versiointi vanhasta Tetriksestä. Hymyilee
Sääli, ettei omenafarmi enää ylläpidä kotimaisten omppuwidgettien sivua. Uutiset-vimpaimesta ainakin saa kyllä kopion minulta jos tahtoo.

Mitäs teillä muilla on koneilla?
___
GoldenDragon 
Kultsi

Viesti 18.12.2008 17:13

Suurin osa oman koneeni ohjelmistoista on kehittäjä-, tai ammattiohjelmistoja, mutta voin antaa muutaman vinkin hyvistä ohjelmista muuhunkin käyttöön:

• Pikaviestintään tosiaan <a href="http://www.adiumx.com/">Adium</a> kuten Nerwo jo tuossa sanoikin. Mainio ohjelma, parempaa Macille tuskin löydät.
  • IRC: <a href="http://colloquy.info/">Colloquy</a>. Ihan toimiva, joskin toisinaan hieman buginen. Tätä voi käyttää irkkailemiseen sen aikaa kunnes Adiumiin tehdään IRC-tuki. Hymyilee
  • <a href="http://tuppis.com/smultron/">Smultron</a>. Mainio tekstieditori monenlaiseen käyttöön – kun TeXturi ei jostain syystä riitä.
  • <a href="http://aurelio.net/soft/adiumbook/">AdiumBook</a>. Melko hyvin toimiva sovellus Adiumin yhteystietojen ja OS X:n oman osoitekirjan synkronointiin.
  • <a href="http://www.transmissionbt.com/">Transmission</a>. Paras bittorrent-asiakasohjelma Macille. Myös Windows-alustalta tutusta <a href="http://mac.utorrent.com/">µTorrent</a>ista on Macille äskettäin julkaistu beta-versio, mutten suosittele käyttämään sitä vielä – on sen verran buginen.
  • <a href="http://www.robinlu.com/blog/ichm">iChm</a>. Hyvin toimiva ja nopea ohjelma Windows-alustalta tuttujen .chm-tiedostojen katselemiseen. On monesti tullut tarpeeseen erilaisia ohjeita etsiessä, kun kyseistä ohjetta/tekstiä ei löydy kuin .chm-muodossa.
  • <a href="http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/index.html">coconutBattery</a>. Pieni ja näppärä apuohjelma kannettavan akun kokonaiskapasiteetin tarkkailemiseen. Suosittelen tätä lämpimästi.
  • <a href="http://jumpcut.sourceforge.net/">Jumpcut</a>. Kätevä valikkopalkissa toimiva sovellus leikepöydän sisällön hallintaan. Voi säätää muistamaan käytännössä rajattomasti leikepöydälle kopioituja tekstinpätkiä. Suosittelen!
  • <a href="http://wcrawford.org/2008/02/28/everytime-i-think-about-you-i-touch-my-cell/">MultiClutch</a>. Sisällytä multi-touch-ominaisuudet jokaiseen käyttämääsi ohjelmaan!
  • <a href="http://perian.org/">Perian</a>. Ehdottoman tärkeä ohjelma niille, jotka haluavat eri video- ja ääniformaattien aitoa integraatiota järjestelmään (iTunes ja Quicktime). Tämä komponentti tekee VLC:n käytönnössä hyödyttömäksi, paitsi tietenkin joissain erikoistapauksissa. Käytännössä tämä siis tekee mahdolliseksi esim. xvid-, tai divx-videoiden katsomisen ja WMA-musiikin kuuntelemisen QuickTimessa mahdolliseksi.
  • <a href="http://dynamic.telestream.net/downloads/download-flip4macwmv.htm">Flip4Mac WMV</a>. Mahdollistaa WMV-videoiden katselemisen QuickTimessa ja sitäkautta myös selaimessa.
___
Näytä viestit:   
 Käärmeen etusivu -> Konenurkkaus Kirjoita vastaus
Näytä sivu: Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia
Sivu 5 / 7

Et voi aloittaa uusia keskusteluja tässä huoneessa
Et voi vastata keskusteluun tässä huoneessa
Et voi muokata viestejäsi tässä huoneessa
Et voi poistaa viestejäsi tässä huoneessa
Et voi äänestää tässä huoneessa
Kirjaudu
Käyttäjätunnus:    Salasana:      Pysyvä kirjautuminen    

Kontu on yhteisönsä ylläpitämä sivusto, josta vastaa Verkkoyhteisö Kontu ry. Kaikki tekstit ja kuvat kuuluvat omistajilleen ellei toisin mainita.
Kontuwikin ja Mathomin sisältö on pääosin GNU Free Documentation Licensen alaista.

Kontu is a community member of TheOneRing.net & collaborates with Tolkien Gateway.
Background image by John Howe. Design by Vesa Piittinen.